Musikerens problem med ophavsretten og musikkartellet

Musikeren Francois Cormery lever i Sverige, og har skrevet (pdf) om sine problemer med at få sin musik ud til offentligheden. Han har tidligere forhandlet om en pladekontrakt, men fravalgte det, da pladeselskabet ville ende med at få de fleste penge.

Nu har han henvendt sig direkte til de fabrikker, som producerer musik-CDer, og det viser sig at de ikke må producere hans CDer hvis ikke han går ind i musikkartellet. Problemet er, at fabrikkerne - for at undgå at blive sagsøgt af musikkartellet - har indgået aftale med musikkartellet om, at de nægter at producere musik-CDer uden tilladelse fra kartellet. Musikkartellet giver (naturligvis) ikke en sådan tilladelse til nogen der står udenfor kartellet.

Hans store problem er at han får indtægter, som han ellers ikke ville have haft, når han tillader fri spredning af hans værker på fildelingsnetværk. Disse indtægter vil han helst ikke miste. Men han kan ikke gå med i musikkartellet uden at gratis overlade så meget af sine rettigheder til det, at de kan retsforfølge enhver der fildeler hans værker.

Så han er lige nu henvist til "hjemmeproduktion", hvor han køber blanke CDer han brænder sin musik på før han sælger den. Men desværre er han nødt til at betale blankmedieafgift for de blanke CDer han køber - en afgift, som går til musikkartellet. Det er konkurrenceforvridende.

Det værste er, at både svensk lovgivning, EU-direktiver og internationale traktater om ophavsretten klart siger at ophavsmanden har ret til selv at bestemme over sit værk. Alligevel er det lykkedes musikkartellet at vride ophavsretten, så det (i det mindste for musikere) ikke er praktisk muligt - medmindre man går med i kartellet.

Situationen er næsten den samme her i landet. Den største forskel er, at den lokale svenske organisation STIM her i landet er KODA.

Karteller er ulovlige - i det mindste, hvis der er ulovlige kartelaftaler. Men immaterialrettigheder som ophavsretten udgør økonomiske monopoler i markedet, som muliggør karteldannelse uden de ulovlige aftaler. Det er f.eks. beskrevet i "Information Feudalism" af Drahos og Braithwaite, selvom denne bog især bekymrer sig om patenter.

Spørgsmålet er: Hvordan sikrer vi at musikerne kan få lov til at udgive deres egen musik uden at være tvunget til at gå med i musikkartellet?

Musikerens problem med ophavsretten og musikkartellet

Pladeselskaberne er forældede gamle dinosauere, som nærmer sig deres endeligt. Den teknologiske udvikling har langsomt, men sikkert revet tæppet væk under dem.

Tilbage i LP dagene krævede det dyrt special udstyr at fremstille LP'ere, desuden var adgangen til gode studier begrænset, så kunstnerne havde ikke andet valg end at bruge pladeselskaberne... Når LP'erne så endelig var fremstillet skulle de transporteres ud til butikkerne. Der skulle så reklameres for pladen i radioen/avisen. Herefter kunne hr og fru Jensen så endelig købe pladen med hjem og smide den på grammofonen.

I dag kan den enkelte kunstner, derhjemme, selv indspille sin musik. Han kan herefter sprede den via p2p (fildelingsnetværk) til millioner af potentielle lyttere, ganske gratis. Han kan derved bruge sin musik til at promovere sig selv. Når han efterfølgende er blevet kendt, kan han tjene sine penge på live koncerter.

Pladeselskaberne frygter denne udvikling, da det vil gøre dem overflødige. De forsøger derfor at bekæmpe udvikling med FUD (Frygt, Usikkerhed og Tvivl(Doubt)). De forsøger at bilde os ind, at fri adgang til kultur begrænser innovationen, hæmmer originaliteten og ødelægger markedet. De forsøger desuden at "låse" kunstneren inde, tage hans værker og herefter skumme fløden selv.

Det der er brug for er en ny økonomisk model for musikbranchen. En model der stiller kunstner og forbruger ved siden af hinanden, uden mellemmand. Forbrugeren kan nu få sin musik langt billigere, og musikeren får stadig mere en han fik fra plade selskabet. WIN-WIN for alle, undtagen pladeselskaberne!

For Dårligt

Er det netop ikke det pladeselskabene hele tiden snakker om, De bliver ved med at sige at der til sidst ikke er nogen der vil lave musik, men de vil ikke have end andre end dem kan lave cd'er så mukierne rent faktisk kan tjene penge.